LinkedIn

Het laatste nieuws:
18-09-2024

Leestijd: 4 min

Wet betaalbare huur – overgangsrecht

De Wet betaalbare huur (Wbh) geldt niet voor huurovereenkomsten voor zelfstandige woonruimte die zijn gesloten voor 1 juli 2024. Bepalend is niet de datum van ingang van de huurovereenkomst, maar de datum waarop de huurovereenkomst is gesloten.

Maar er zijn twee belangrijke uitzonderingen op dit uitgangspunt. Dat zijn de volgende:

  1. Huurovereenkomsten die op 1 juli 2024 een geldende huurprijs hadden onder de laagsegmentgrens (per 1 januari 2024 € 879,66 per maand). Indien de geldende huurprijs hoger is dan de maximale huurprijs op basis van het nieuwe woningwaarderingsstelsel (WWS) kan de huurder per direct aanpassing naar dat laatste niveau verlangen en de gemeente kan daarop handhaven.
  2. Huurovereenkomsten die op 1 juli 2024 een huurprijs hadden boven de laagsegmentgrens, terwijl de maximaal wettelijke huur op basis van het nieuwe WWS correspondeert met een puntental van 143 of minder en dus vallend in het laagsegment. Voor deze categorie geldt dat de Wbh huur na een jaar van toepassing is (dus op 1 juli 2025). Vanaf die datum moet de verhuurder zich aan de maximale huurprijs op basis van het nieuwe WWS (en de maximale jaarlijkse huurverhoging voor het betreffende segment houden).

Omdat de maximale huurprijs volgens het nieuwe WWS bepalend is en het nieuwe WWS in een aantal opzichten flink is gewijzigd ten opzichte van het tot 1 juli 2024 geldende WWS, kan niet worden uitgegaan van een oude WWS-puntentelling en moet per woning een nieuwe WWS-puntentelling worden vervaardigd.

Ter illustratie van de mogelijke effecten van het overgangsrecht volgen hierna enkele voorbeelden.

Voorbeelden overgangsrecht

Voorbeeld 1:

  • Huurprijs op 1 juli 2024: € 1.500 > boven huurtoeslaggrens (lagehuurgrens) (879,66)
  • WWS-punten volgens oude WWS: 130 > voorheen sociaal segment > huurprijs te hoog
  • WWS-punten volgens het nieuwe WWS: 120 (a.g.v. slecht energielabel) > laagsegment > huurprijs ook o.b.v. nieuwe WWS te hoog
  • Uitgestelde werking > huurprijs per 1 juli 2025 naar niveau bij 120 WWS-punten > € 730,69 (prijspeil 1 juli 2024

 

Voorbeeld 2:

  • Huurprijs op 1 juli 2024: € 1.500 > boven huurtoeslaggrens (879,66)
  • WWS-punten volgens oude WWS: 130 > voorheen sociaal segment > huurprijs te hoog
  • WWS-punten volgens het nieuwe WWS: 150 > middensegment (maximale huurprijs € 924,90 (prijspeul 1 juli 2024) > huurprijs o.b.v. nieuwe WWS te hoog, maar boven huurtoeslaggrens
  • Eerbiedigende werking > onaantastbare vrije sectorprijs

 

Voorbeeld 3:

  • Huurprijs op 1 juli 2024: € 1.500 > boven huurtoeslaggrens (879,66)
  • WWS-punten volgens oude WWS: 160 > vrije sector, huurprijs voorheen niet te hoog
  • WWS-punten volgens het nieuwe WWS: 130 > laagsegment> huurprijs o.b.v. nieuwe WWS te hoog (bv. a.g.v. slecht energielabel)
  • Uitgestelde werking > huurprijs per 1 juli 2025 naar niveau bij 130 WWS-punten > € 800,85 (prijspeil 1 juli 2024)

 

Voorbeeld 4:

  • Huurprijs op 1 juli 2024: € 1.500 > boven huurtoeslaggrens (879,66)
  • WWS-punten volgens oude WWS: 160 > vrije sector > huurprijs voorheen niet te hoog
  • WWS-punten volgens het nieuwe WWS: 150 > middensegment (maximale huurprijs € 924,90 (prijspeil 1 juli 2024) > huurprijs o.b.v. nieuwe WWS te hoog, maar boven huurtoeslaggrens
  • Eerbiedigende werking > onaantastbare vrije sectorprijs

 

Voorbeeld 5:

  • Huurprijs op 1 juli 2024: € 1.500 > boven huurtoeslaggrens (879,66)
  • WWS-punten volgens oude WWS: 130 > voorheen sociaal segment > huurprijs te hoog
  • WWS-punten volgens het nieuwe WWS: 130 > laagsegment > huurprijs ook o.b.v. nieuwe WWS te hoog
  • Uitgestelde werking > huurprijs per 1 juli 2025 naar niveau bij 130 WWS-punten > € 795,45 (prijspeil 1 juli 2024)

 

Voorbeeld 6:

  • Huurprijs op 1 juli 2024: € 900 > boven huurtoeslaggrens (879,66)
  • WWS-punten volgens oude WWS: 190 > vrije sector, voorheen niet te hoog
  • WWS-punten volgens het nieuwe WWS: 190 > hoogsegment (nieuwe term voor de vrije sector) > ook volgens het nieuwe WWS niet te hoog
  • Eerbiedigende werking > onaantastbare vrije sectorprijs

 

Voorbeeld 7:

  • Huurprijs op 1 juli 2024: € 850 > onder huurtoeslaggrens (879,66)
  • WWS-punten volgens oude WWS: 130 > voorheen sociaal segment > maximale huurprijs per 1 juli 2024 € 800,85 > huurprijs voorheen te hoog
  • WWS-punten volgens het nieuwe WWS: 130 > laagsegment > huurprijs o.b.v. nieuwe WWS te hoog
  • Directe werking > huurprijs per 1 juli 2024 naar niveau bij 130 WWS-punten > € 795,45 (prijspeil 1 juli 2024)

 

Voorbeeld 8:

  • Huurprijs op 1 juli 2024: € 850 > onder huurtoeslaggrens (879,66)
  • WWS-punten volgens oude WWS: 130 > voorheen sociaal segment > maximale huurprijs per 1 juli 2024 € 800,85 > huurprijs voorheen te hoog
  • WWS-punten volgens het nieuwe WWS: 150 > middensegment (maximale huurprijs € 924,90 (prijspeil 1 juli 2024) > huurprijs o.b.v. nieuwe WWS niet te hoog

Directe werking > maar huurprijs wordt niet verlaagd want geldende huurprijs is o.b.v. nieuwe WWS niet te hoog

Geschreven door:
Huib (H.M.) Hielkema - Advocaat

Contact

Tomlow Advocaten
Emmalaan 41
3581 HP Utrecht

(+31) (0)30 252 1802
[email protected]

Vul hier uw zoekopdracht in.