Rechterlijke vonnissen zijn vaak een serieuze zaak. Toch zijn er soms uitspraken waarbij je even in de lach schiet. Dit is er zo een. Hij gaat over een werkneemster van Burger King. Misschien werkte ze er al te lang en had ze te vaak een veeleisende klant meegemaakt. Of wellicht droomde ze ooit van een driesterrenrestaurant, maar kwam dat er nooit van. Hoe dan ook: de frustratie werd haar even te veel en ze reageerde zich af op een ‘zeurende klant’.
Locatie: een restaurant van Burger King op Aruba. Een klant bestelt bij het Drive Thru-loket een hamburger met extra augurk. Even later krijgt de klant zijn ‘Whopper’. En constateert dat er geen extra augurk op zit, maar bacon. Hij maakt daarom bezwaar bij het restaurant. De Whopper gaat terug en even later ontvangt de klant een nieuwe, mét extra augurk. Alleen zijn het niet een paar extra plakjes, maar (volgens het Gerecht dat de zaak behandelde) ‘tientallen augurken’.
Een foto is snel gemaakt. En die foto van de zwaar met augurken beladen Whopper belandt op Facebook. Burger King stelt een onderzoek in. De werkneemster wordt als dader aangewezen en op staande voet ontslagen. Hierop stapt zij naar de rechter.
Het Gerecht ziet geen grap in het gedrag van de werkneemster. ‘Het professioneel bereiden van voedsel of maaltijden voor derden is in meerdere opzichten een serieuze aangelegenheid en verantwoordelijkheid waarmee niet valt te spotten.’, aldus Het Gerecht. Dat geldt dus ook voor het bereiden van een broodje hamburger met wat extra augurk. Daar hoort niet ‘zo ongeveer een hele pot augurken’ op thuis. Dan ben je geen ‘professioneel bereider’ van voedsel.
Vast staat dat de werkneemster de schuldige is. Ontkenning mag niet baten. Haar verzoek aan de rechter om Burger King te veroordelen het loon door te betalen, sneuvelt. Het ontslag op staande voet blijft in stand.
Deze zaak leert ons dat je professioneel moet omgaan met je werk en met klanten. Ook als je een minder goede dag hebt. En dus ook als je hamburgers bakt…
De uitspraak vindt u hier.